måndag 20 oktober 2008

Steka nån gång


Jag tänkte jag skulle BLANDA lite högt och lågt idag... nej, jag skojade bara.

Det ska handla om ett ord/fras som har fått en ny betydelse, precis som egenavvikelse. Det har inte blivit särskilt spritt, så vitt jag vet så används det endast av 4-5 personer, men mellan oss dyker det upp lite då och då. Själv använder jag det inte så sällan när jag tänker.

För ett bra tag sen berättade en kompis vad hennes son, som då var ganska liten, hade kläckt ur sig när han kom och visade något i en kokbok. Det var ett foto på en maträtt som han tyckte såg god ut: "Den kan vi väl steka nån gång."

Detta lät så festligt så vi var några som började använda detta om andra saker. Och för mig själv tänker jag t ex om jag hittar nåt gammalt klädesplagg i garderoben, som egentligen inte ser så dumt ut: Den kan man ju steka nån gång... Eller om man har gjort nån ny bekantskap som verkar trevlig: Honom skulle man ju faktiskt kunna steka nån gång... mycket användbart, faktiskt. Prova själv!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fniss, kul uttryck!

Och Ernst? Vad gör han där? Väntar på att bli stekt kanske? :-)

rosenkugel sa...

Ja, det är roligare än man hade kunnat tro.

Ja, jag tror att han väntar på att bli stekt.