onsdag 22 oktober 2008

Samu


Ja, samu är alltså arbetet man utför i ett zentempel, och även på sesshin i andra sammanhang. Det är ungefär som en auktion, när man får dagens arbete. En munk/nunna ropar ut vad som behöver göras, man vinkar lite när det kommer upp ett jobb som man vill ha, och då får man det oftast. Jag jobbade mest i slottets enorma grönsaksland, omgärdat av en mur. Det var rensning av ogräs, eldning, plantering och skörd av pumpor och deras blommor (vi åt ofta dessa pumpablommor stekta, plus mycket annat från det stora grönsakslandet, nyskördat, gott!). Jag älskade att arbeta i detta grönsaksland. Under en längre stund varje arbetspass fick man antingen stå böjd eller krypa på knäna. Jag hittade oranga, förträffliga gummiknäskydd i redskapsskjulet, och sen kunde jag krypa omkring hur länge som helst, utan att slita på mina knän.


Hon i mitten var vår trevliga arbetsledare i grönsaksakslandet. Här är det tepaus. Hett te med de örter man ville ha - många att välja bland. Gott i hettan faktiskt, som gjorde att man nästan smälte bort.

Ifall jag skulle åka till la Gendro en tredje gång, så vet jag vilket jobb jag skulle vilja ha. Jo, det att gå runt på ägorna och plocka smakfulla blombuketter att sätta i vaser; på altaret, i matsalen, på kontoret, ja på många ställen... bara för att det är vackert! Och de blombuketter som stod i vaser gick inte av för hackor... så underbart fint sammanställda, som en dröm...

1 kommentar:

Anonym sa...

Sv: Hej, heter du också Pernilla? Hihi :)
Kul att du vill hjälpa till och så! Trodde inte ens att någon skulle kommentera på mitt inlägg.

Dock har jag redan en jag brukar skicka över mina inlägg först så får hon berätta vad hon tycker.

Jag vill verkligen skriva mera! Inte bara bilder. Utan vill ha lite text också.

Men jätte, jätte roligt att du kom med det förslaget! Så tack, tack, tack! Men som sagt. Jag har redan en som hjälper mig ibland när jag har lite skrivtorka.