onsdag 29 oktober 2008

Yoga


Här är han! Yogaexperten på Chapmans torg. Josef leder kurser på sitt Asana Yoga Center. Jag har tränat hos honom i tio år. Min kompis Lena tog med mig när Josef hade kurslokal i Landala - vi har tränat ihop sen dess.

Vi tränar Hatha yoga, som innebär att man ställer/sätter/lägger sig i olika positioner som ofta har roliga namn; hunden, kamelen, katten... Sen behåller man denna ställning en stund innan man byter. Det är som stretching på djupet av varenda del av kroppen. Ibland känner man sig härligt mör efter ett pass. I måndags "stretchade" vi midjan, och det var midjemusklerna inte vana vid - det kändes ordentligt. Som avslutning har vi alltid Shavasana en stund. Då lägger man sig på rygg på yogamattan, med handflatorna vända mot taket... och bara slappnar av - behagligt!

En termin gick jag på Ashtanga yoga, då gör man hathapositioner i följd. Jag tror att vi började med tjugo och sen byggde vi ut till en serie på sextio, eller mer. Det är bra att ha god kondition innan man börjar denna kurs, det är rätt ansträngande och man blir ganska svettig. Någon gång framöver ska jag gå en kurs till, det var väldigt kul.

När jag började på höstens kurs hade jag en stel bloggnacke. Jag hade tänkt fråga Josef efter passet, vad jag skulle göra för att motverka den. Men när passet var slut var nacken i ordning igen. Så jag behövde inte fråga, men jag berättade för honom att jag hade tänkt fråga, men att det hade löst sig, redan efter ett yogapass. Ja, detta är bra för dem som arbetar på kontor och andra som rör sig ensidigt på sitt jobb.

Efter varje yogapass går vi hem - dansande!

Inga kommentarer: