fredag 18 juli 2008

Tandkrämsfärg











Till vår stora förtjusning köpte plötsligt vår pappa en raggarbil, modell mindre visserligen, och med diskret beige färg, efter att ha haft helt andra bilar, mest Opel. Den nya (visserligen begagnad) var en Valiant.


Denna bil fick min bror överta lite senare, och då målade han den i det han gillade bäst - chokladpudding och vaniljsås, jag tror att taket var i vanilj och resten choklad, jo så var det.

Sen byttes Valianten ut mot en Impala.


Ganska oanmält kommer här lite badbilder - men från samma tidsperiod, märk väl att bryggan inte är på plats, alltså före eller efter badsäsongen... efter tror jag.









Varför heter detta inlägg Tandkrämsfärg? Jo, för att jag tycker att amerikanare är snyggast i den färgen.

Just nu pågår Wheels & wings i Varberg. Där har jag redan varit vid två tillfällen, tillsammans med min systerson som kan det där med bilar. Själv är jag mest intresserad av att få så många tandkrämsfärgade vrålåk i blickfånget. På nåt sätt som jag inte riktigt kan förklara, så tycker jag att raggarbilar gör sig bäst i olika nyanser av tandkrämsfärg - det är så jättesnyggt!

Nu åker jag strax till Varberg för att spela fotboll m m, blir borta några dar. Jag hamnar mitt i wheels and wings... hoppas jag kan kryssa mig fram bland de nyputsade jänkarna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Va ball att du snackar om Wheels&Wings.Är själv i Varberg just nu och har sett alla fina,blänkande amerikanare glida in.Ja,det finns ju som tur är en och annan bucklig,rostig,sunkig gammal pilsnerhäck kvar.
Vad som slår mig mest är att folket i bilarna totalt har förändrats.Nä,inte alla förstås.Det finns som tur är en och annan sunkig relik kvar från den gamla goda tiden då en riktig raggare var långhårig,oborstad och aldrig över trettio år.Nu åker en massa mystomtar i kortarmade sportskjortor(säg det på halmstadsmål)omkring med fru och barn.En del har säkert t.o.m. utflugna barn.Förr hade många raggare fett i håret.Numera sitter fettet oftast på magen.Det mesta av håret är borta.Kromet glänser ikapp med flinten.Jag undrar om nostalgiska gamla knegare köper sig en Impala eller en T-bird för att få känna sig lite yngre.Äldre bankmän,advokater,journalister m.fl. skaffar sig ju som bekant en motorcykel när håret börjar glesna.Man kan tycka att knuttarna är smartare.Det går ju att dölja flinten med hjälmen.Men,erkänn,det är inte särskilt skoj att sitta ensam och puttra på en båge utan att ha någon att snacka med.Slutsats:den gamle raggaren drog det längsta strået.

Raggar-Rune

rosenkugel sa...

Hej Raggar-Rune!

Det var intressanta och detaljerade iakttagelser. Jag gillade bäst det med att flinten glänser ikapp med kromet, eller tvärtom, hur som haver...