torsdag 12 juni 2008

Rosenkugel



Förra veckan hade jag fikabesök av en tidigare arbetskamrat. Jag visade honom min blogg, och han tittade och läste lite. Sen vände han sig emot mig och såg ut som ett X i ansiktet och frågade: "Vad är en rosenkugel?" Jag pekade snabbt på min fönsterbräda, där en röd rosenkugel står/sitter i en krämfärgad blomkruka med lite halm i. Han sa nästan lite besviket: "Men det är ju en vanlig julkula." Jag lyfte upp rosenkugeln och visade att det visst inte var nån julkula; jag tog av gummiskyddet från skaftet med hål i, och förklarade att man ska sätta rosenkugeln på en "besenstiel", och ställa ut i trädgården (bland rosorna, misstänker jag...).

Min rosenkugel är en 12 centimeters (i diameter). Den köpte jag på Hornbach (tyskt bygg- och trädgårdsföretag) förra sommaren. De sålde rosenkuglar till vrakpriser, eftersom man inte är bekant med dessa i Sverige (här har man ju visserligen också kulor i trädgårdar, men de ligger på marken, och finns uppenbarligen bara i mattblått). Förutom den röda köpte jag en grön, till mina föräldrar. Jag anade att de skulle vara ganska tveksamma, och därför köpte jag en liten, 10 centimeters, så att den skulle vara lite diskret. Den röda hade jag för avsikt att skicka till en kompis på Gotland, men jag avstod, eftersom jag var rädd att den skulle gå sönder under transporten. Gick sönder gjorde min första rosenkugel, när jag en gång klumpigt stötte till den. Den var lila och tjusigt krackelerad (15 centimeters).

En gång var jag i Domont, norr om Paris, och tog hand om en väninnas hus, bil, hund och katt några dar. Jag lärde också känna hennes granne, som ursprungligen kom från Bayern. Jag blev stormförtjust i hennes rosenkuglar - hon hade t o m en i guld! När jag skulle resa hem kom hon med någonting invirat i papper - det var den lila rosenkugeln som jag fick i present. (Hon förstod att presenten var mer än välkommen.) Till höger: målning av Marie-Do Lonne-Smith, Domont.

Vad jag förstår så är det starkaste rosenkugelfästet i Bayern, men det kanske finns lite "öar" här och var, ja, inte vet jag exakt var... jag får undersöka det. Det jag vet är i alla fall att de första rosenkuglarna var blå.

4 kommentarer:

Keri sa...

Ah, därifrån kommer namnet på din blogg! :-) Jovisst, sådana kulor finns massvis här i Tysklands trädgårdar, men jag visste inte att de heter så. Min pappa har också olika färgade i sin trädgård, till och med bland rosorna...

Ärligt talat tycker jag för min del inte så väldigt mycket om dem. Men jag tycker inte heller om julkulor på granen. ;-)

Anonym sa...

Ja, smaken är ju olika...

Ursäkta en lite barnslig fråga: hur många rosenkulor har din pappa i sin trädgård, och vilka färger har de?

Keri sa...

Det vet jag tyvärr inte utantill. Kanske tre, fyra. Något rött minns jag. Och silver...

Men jag ska hälsa på honom ganska snart. Då ska jag ta med mig min kamera. (Fast den har jag iallafall alltid på mig. ;-)

rosenkugel sa...

Jag väntar med stor spänning på bilderna från din pappas rosenkugelträdgård...