torsdag 26 juni 2008

Ernst



Och vem blev inte lyckligare än jag... när jag igår tog GP:s tv-tider i min förtjusta hand! Jo, nu är han tillbaka igen, och redan på måndag (TV4, 20.00) med "Sommar med Ernst", som ska vara ett hopkok av inredningstips, besök på grisgårdar, matlagning och trevligt snack; i detta avsnitt har han den goda smaken att resa till det undersköna Österlen.

Ett underbart rapsfält... rapsen växer honom upp i armhålan, han är instoppad i fältet (faktiskt), han är som han ofta brukar; i en förstelnad pose, med ett leende som inte riktigt blir ett leende, gnistrande vita tandblekta tänder, kliniskt renskrubbad som vanligt och med sin härligt "saftiga" gråton i håret.

Med energinivån ständigt inställd på max... han är härligt tysk (fast i och för sig är han österrikare) i sitt extremintensiva sätt, hela tiden på gång efter nya intressanta saker att titta på, att göra... han inspirerar mig otroligt, och är på samma gång en mycket osannolik person. Inredningsprogram tittar jag aldrig på... om det inte är med Ernst förstås. Alla andra inredare är (för mig) helt slätstrukna, sen Ernst dök upp på banan.

Men tyvärr Ernst... (fast detta påverkar nog inte dig - du verkar ha ett grundmurat självförtroende, av någon anledning...) så är du alltför renskrubbad för att vara riktigt attraktiv som man... lite sjavighet påverkar positivt... men du saknar faktiskt talang för just detta.

Jag har varit i Örebro två gånger (och där bor... gissa vem... på en 1700-talsgård). Jag bara hoppades på att Ernst skulle dyka upp på stadens gator, så att jag skulle kunna få en liten pratstund med honom (han är nog en av de få kändisar som gärna skulle bjuda på detta, han är nog tillräckligt nyfiken på sin omvärld). Ena gången var jag där med en jättetrevlig kille. Först gick vi på kafé, och vi drack varm choklad med marshmallows - en riktig hit, för marshmallowsen smälter så läckert, jättegott också! Sen gick vi på nån våldsfilm, som jag inte gillade så mycket. Spännande att komma till en stad, och en helt annan tillvaro än den vi tillbringade vår vanliga tid i - djupt inne i en skog norr om Fellingsbro (alltså i Västmanland) på ett zentempel, där dagarna var späckade med zazen, gassho, kinhin, dokusan, samu m m (internt språk tyvärr, för er ickeinvigda - men jag kan säga att det är japanska). Och... inte långt från Fellingsbro finns det en hel del mistlar (snygga parasiter som sitter som stora fotbollar i träd), och de satt t o m i fruktträd i trädgårdar! I Sverige finns mistlar endast i Mälardalen och i östra Småland. När jag en gång för några år sen åkte tåg från Stettin till Stargard (ursäkta ni polacker: Szczecin och Stargard Szczecinski), så var det ett långt, långt storfotbollsbälte att fästa blicken på och häpna... Jag kan ju lägga till att mistel är Västmanlands landskapsblomma.

Inga kommentarer: