tisdag 16 december 2008

Fiskmadamen

Mutter Fli-int mit dem Sti-int!

Ja, så ropade hon där hon drog fram med barnvagnen full av ”Stinte” (lax från Nord- och Östersjön, med en genomträngande doft av färsk gurka). Ur barnvagnen kikade även en och annan ål upp. Hon var på väg till Pferdemarkt, där hon hade sitt stånd. Hon hade det fram till 1949. 1952 dog Margarethe, som hon hette. Då var hon drygt nittio år. Och som ni kan gissa hette hon Flint i efternamn.

Mutter Flint” föddes 1861 i Steinkirchen. Pappan var fiskare. 1883 kom hon till Stade, där hon först arbetade som sömmerska för att försörja sig och sitt utomäktenskapliga barn. Hon gifte sig tre gånger, sist med snickaren Ludwig Flint. Hon födde sex barn till, som för det mesta fick bo på fattighus.

Även den äldre systern, ”Mutter Schwenk”, livnärde sig på att sälja fisk. Hon dog 1953 som nittiofyraåring.

Mutter Flints skulptur står nära Fischmarkt, och hon är den enda kvinnan i Stade som har fått en skulptur. Den är riktigt rolig. Tyvärr fick jag inte med allt ”tillbehör” till statyn, men åk gärna dit själva och titta!

Obs! Någon trodde att detta med Stade var en gammal "skåpmatsresa" som t ex Gy, Barcelona, Stettin/Stargard m fl, men det är det inte. Detta är en "färskresa", jag var där nu i helgen.

6 kommentarer:

Bodil Z sa...

Köpte du dig en Mutter Flint-bok?

rosenkugel sa...

Jag visste att du skulle fråga detta.

Nej, för jag gjorde research när jag kom hem. Men jag hade gärna velat haft den.

Keri sa...

När jag läser "Stint" kommer jag på en liten berättelse av Stig Claesson - som till sist gjorde att jag lärde mig svenska. ("Tors" heter den nog på svenska och man fiskar/fiskade den direkt i Stockholm...)

rosenkugel sa...

Vad jag förstår så är det nors... som i Norsesund, nära Göteborg.

Keri sa...

Ja, det är nog samma. Men nu har jag upptäckt, att det finns en Stinthengst i Polen - Norsekungen så att säga - en sagofigur alltså.

rosenkugel sa...

Tack för det Keri, det var kul att läsa, och fin bild.

Och jag som för en vecka sen aldrig hade stött på ordet Stint... nu är det väl införlivat i ordförrådet.