onsdag 3 september 2008

Mozzarella















Här är de! Den entusiastiska lärarinnan, en japansk kock och Milena.

Lärarinnan var energisk och faktiskt lite kärv, men bara när hon hade undervisning. Hon tog detta med skola mycket seriöst. Jag blev hårt grillad, bl a för att jag var den enda eleven. Henne uppfattade jag som den ansvariga för denna språkskola med det ganska lilla elevunderlaget. Lärartätheten var emellertid tidvis hög: ibland hade jag två lärare - Milena var med några gånger. En gång hade jag tre lärare. Då tillkom en yngre tjej, som efterhand skulle inkorporeras i skolan.

Andra veckan kom en elev till, det kändes faktiskt rätt bra - att åtminstone vara två. Det var en japansk dam, som jag umgicks lite med.

En gång åkte vi till Bari. Vi hade blivit varnade för en sak, innan vi åkte. I de trånga gränderna skulle man vara försiktig. Det förekom att ungdomar åkte skoter jättesnabbt och ryckte halsband, väskor m m från turister. Och faktiskt så pep de förbi oss, men vi var ju förvarnade, så det gick vägen.






På förmiddagen var det skola, och på eftermiddagen togs vi med till platser, som de ville visa. Även den yngre tjejen tog med oss en gång. Till sitt favoritställe - en mozzarellabutik. Här fanns det mozzarella på längden och på tvären.





Höjdpunkten i "hennes butik" var efterrättsvarianten. Och det skulle vara mozzarella di bufalu, och det lät som om hon använde ganska många "f" i bufalu, när hon sa det. Med all säkerhet vattnades det i hennes mun, när hon var på väg att visa oss esset i kortleken - en riktigt stor mozzarella med lite hårt skal... och inuti... en underbar gräddmozzarellafyllning. Härligt!

Bocconcini, de små munsbitarna, blev min favorit. Sedan jag kom hem har jag ofta köpt dem, men jag har bara kunnat hitta dem i två affärer här i Göteborg.

5 kommentarer:

Bodil Z sa...

Den där "efterrättsvarianten" du talar om är nog burrata. Jag tror att rätt många av mozzarellasorterna i den där butiken är gjorda av latte di bufala.

PS Jag beklagar om jag uppträder som ett slags mozzarellapolis här, men för mig betyder sådaan här saker en hel del.

rosenkugel sa...

Det är lugnt, bara kul med engagemang för mozzarella... och språket. Vad heter de andra "formationerna", t ex flätan? Hoppas det finns någon som heter mozzarellini, det låter urgulligt. Förresten, hur/när började mozzarellaengagemanget?

Bodil Z sa...

Hej igen,
jag vet inte när jag först blev en mozzarellafan, men jag tror det var under min första resa till Apulien (länge sedan), då jag blev förvånad över hur mycket fler och godare sorter det finns där än i Norditalien.

Mozzarella treccina heter flätan, stracciatella heter någon sådan där söndersliten sort.

Här är förresten en fin mozzarellasajt (man kan byta språk om man vill): http://it.wikipedia.org/wiki/Mozzarella_di_Bufala_Campana

Anonym sa...

Kul att läsa om din Italienvistelse. Man kan ju nästan känna att man besöker stället själv!
Ville egentligen bara säga att du har en liten utmärkelse att hämta inne hos mej sen.. om å när du känner för det! Inget tvång alls om du inte vill ha. Tyckte bara du gjort dej förtjänt av den helt enkelt..

rosenkugel sa...

Bodil, tack för mer information och sajt.

Laila, jätteroligt med utmärkelsen, tack!