tisdag 2 september 2008

Valle d´Itria





Apulien består till stor del av olivodlingar, röd jord och en massa stenbumlingar, som man gör oräkneliga stenmurar av, bl a för att få bort dem från åkrarna.

Andra nyckelord är få utländska turister, hög arbetslöshet, belgiskregistrerade bilar (många från Apulien har flyttat till just Belgien, p g a arbetslöshet, och på sommaren kommer de och hälsar på), trulli (klicka på bilden nedan), fikon, nästan olidlig hetta, överlastad barockstil i flera städer.

Ännu har jag inte träffat någon mer som har varit i Cisternino, så jag har alltså ett "eget ställe", och det är kul. Namnet tycker jag också är så gulligt. Staden befinner sig på en stor kulle, och här är en av utsikterna, över Valle d´Itria, och mot havet. Det tog en halvtimme med buss till vår mycket trevliga strand i Torre Canne, där vi befann oss lite då och då.

De turister man ser är japaner. Det kommer en del till Cisternino, eftersom en japansk arkitekt har ritat torget, men de allra flesta uppehåller sig i Alberobello, trullistaden. Ja, en trullo hade jag aldrig sett förut, och jag blev mäkta förvånad när jag såg min första.

Förr i tiden härjade pirater i området, och när de dök upp i staden, kunde man använda såna här fiffiga små broar mellan husen, för att undkomma.



Ibland åkte jag tåg hit, till Martina Franca, grannstaden. Här är det mer dekorationer med järnsmide.


I 101:an vid torget bodde jag (vi). Hit kom det ibland barn och knackade på och tiggde pengar.

Lite synd att jag inte har några foton på de mysiga "grändrestaurangerna" - i de smala gränderna ställde restaurangägarna helt enkelt ut bord och stolar, och det var så behagligt i all sin enkelhet.

Inga kommentarer: