fredag 5 september 2008

Germknödel

Härom dagen var jag på Fröken Olsson och fikade, på den trevliga gården. Mysigt, det var länge sen jag var där, ute på gården alltså. I min caffe latte fick jag ett sånt här förtjusande hjärta. Jag drack och drack, och hjärtat höll sig kvar! Ändrade visserligen form en aning. Mitt sällskap sa: De gör dem tydligen ganska stabila.

Vi kom in på mitt favoritämne. Knödel. Jag berättade att jag hade köpt med mig lite grejer från Berlin: Kartoffelpufferpulver, små färdiga knödlar (paketet är nästan slut) och Speckknödelsmet. Detta är ju förstås fusk, men nån gång kan man ju få ta denna genväg. Jag berättade förstås att jag hade gjort egna knödlar, med mycket gott resultat. Semmelknödel och efterrättsknödel - Germknödel (med jäst) med björnbärsfyllning. Germknödel bjöd jag på, och fick god respons, men också kommentaren: De är ju som bullar som kokats i vatten.

Äntligen kunde jag berätta om min absolut gulligaste bok (eftersom jag fikade med någon som faktiskt skulle kunna vara intresserad av detta specialområde), framsidan är förförisk, men det är nog formatet som är det mest attraktiva - på bredden ryms den nämligen mellan tummen och pekfingret, och på höjden får man spänna ut tummen och pekfingret lite extra. Och inne i boken finns skatterna...
















Mums, knödel är det godaste som finns.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hjärtesmarrigt, efterrätsknödel är gott med en stenfrukt i varje (aprikos, plommon), det gör dem lätta att rulla och forma - praktiskt ifall det blir många du bjuder.
Din bok kan knappast betecknas som en hälsohit, möjligen kan potatisknödel få godkänt (kroppkakor utan fyllning, ungefär). Man kan ev skarva ut knödelmixen med lite rispuffar och polenta för att få den mindre stabbig (fast mindre traditionstrogen, i o f s :-))
Yogi

rosenkugel sa...

Ja, smarrigt är det med Knödel, och hälsosamt för själen, mycket p g a den runda formen, som är så "go", tycker i alla fall jag.

Apropå stenfrukter så kan jag "öppna" den lilla boken och lägga ut recept med aprikos och körsbär (finns också päron/äpplen, jordgubb, Zwetschken o björnbär, som är mycket god). Bara att hojta.

Anonym sa...

bloggerisvar: oh, tyvärr känner jag nog inte till den. Men jag håller med om hur snygga de kan vara! Om man kan göra konstverk av häcken hos mig låter jag vara osagt, såvida inte två meter hög grön vägg räknas dit ;)
Hoppas du får anställning!
---
Det där har jag aldrig ätit, men med ex. björnbärsfyllning låter väldigt gott :)

rosenkugel sa...

Ska lägga in receptet. Ett ögonblick bara.

rosenkugel sa...

Ifall du vill göra knödlarna och inte kan tyska, så kan jag översätta åt dig.

Viveka på Humlebacken sa...

Hej
Undrar så var man kan köpa Knödelboken..:)