torsdag 31 juli 2008

Färgklickar





Ville måla av.

En tidig morgon i Viareggio gav jag mig ut i vår pinjesal. Träden är som sagt mycket höga, eftersom de blev planterade på 1700-talet. Vid de stora trädfötterna såg jag på avstånd här och där färgklickar - rött, blått, gult... Det var mycket intresseväckande, vad kunde det vara? Jag stod där helt förundrad en stund, och visste verkligen inte vad det kunde vara för sorts färgklickar... men vackert var det... en högst ovanlig bild för ögat. Jag gick närmare... nu såg jag... häpet... att det var män som låg där hoprullade och sov. Så fridfullt. Det var afrikanska strandförsäljare som uppenbarligen sov i pinjeskogen om nätterna.



Vid en annan tidpunkt på dygnet såg man andra personer, vakna, och med krökta ryggar. Det var pensionärer som plockade kottar. De sålde pinjefröna till livsmedelsaffärer, och drygade på så sätt ut sin pension.

Inga kommentarer: