lördag 29 november 2008

Pälsresa


I slutet av 80-talet, när jag var i Barcelona, vimlade det av damer med päls och boor. Som sagt arbetade Alex som pälsleverantör. Jag följde med honom en vecka. Några av stoppen var Tarragona, Alicante, Valencia, Murcia, Sueca och Granada.






På kvällarna tog vi in på hotell, och vi bar alltid in den stora pälslådan. Annars hade det kunnat gå illa. Ofta fick jag sitta vakt i bilen, medan Alex var inne i affärer och konfererade och levererade. Jag fick order om att alltid låsa om mig. Första gången då det blev alldeles svart när jag satt där i bilen, förstod jag inte vad som stod på. Men det var en folkhop som hade fått syn på rävsvansarna som hängde över lådkanten. De stod som mycket påträngande, gläfsande hundar över bilen. Efter ett tag vande jag mig.


I Valencia vek vi av mot inlandet, först till Murcia. Vi övernattade i Sueca, en liten mysig by. På vägen mellan Sueca och Granada var det ödsligt, där bodde klippfolket. Det såg intressant och oerhört primitivt ut med klippboningarna med fönstergluggar och små dörröppningar. Jag hade gärna velat stanna och titta, men Alex avrådde bestämt.

I Granada ville vi gärna gå och titta på Alhambra, men vi kunde ju bara göra det en i taget. Så vi avstod, eftersom vi ville gå tillsammans. Lite snopet att komma ända till Granada, och missa Alhambra. Men jag har det kvar till en annan gång...

Inga kommentarer: