lördag 22 november 2008

Islyktan



Det var två ädla konungabarn
som lovade varandra sin tro
Emellan dem var en brinnande eld
och så en rinnande flod.

Hur skall jag till dig komma
uti denna mörka kväll?
Jo, du ska tända eld uti lyktan,
som lyser dig min vän.

Där stod en falsker tärna
och hörde på deras ord.
Hon blåste ut ljuset i lyktan,
så han drunknade i böljorna blå.

Hur skall jag till dig komma
uti denna mörka kväll?
Jo, du ska tända eld uti lyktan,
som lyser dig min vän.

Jungfrun hon gångar sig till stranden,
hon gångar ned till strand.
Så träffar hon där lilla fiskareman
som fiskar nere vid vann.

Se god dag, se god dag lilla fiskareman,
som fiskar nere vid vann.
Haver du sett något vackert lik,
som vilar på havets bonn?

Hela natten har jag fiskat,
men ingen fisk jag fått,
men ett vackert lik det har jag sett,
som vilar uppå havets bott.

Jungfrun drar av sig guldkedjan,
guldringen av hon drar.
Så giver hon det lilla fiskareman,
som fiskar nere vid vann.

Hälsa nu hem till min fader,
och så min kära mor
och säg dem att jag vilar
under böljorna blå,
hos allra käraste min.

Raun

Inga kommentarer: