lördag 1 november 2008

Obetalt nattjobb

I början av veckan talade jag i telefon med en kompis. Hon beklagade sig lite över sitt jobb som lärare. Så mycket jobb, och en massa extrauppgifter, för att inte tala om möten som tar dyrbar tid från det man i första hand behöver lägga sin kraft på. Klaga inte, sa jag lite skämtsamt - själv jobbar jag på nätterna, utan betalning. Jag har kurser och elever av olika slag, och arbetar idogt och är mycket pedagogisk nätterna igenom.

Som jag tidigare har berättat så drömmer jag i teman, nu har temat skola hållit på i ca tre veckor. När jag vaknade i morse och åter var fulldrömd av läreri, så tänkte jag: Skolan verkar ha vuxit fast i hjärnstammen. Och jag som nu står i begrepp att byta branch. Kanske just därför; hjärnan vill tydligen inte släppa det invanda, för att ge plats åt något nytt.

Men det finns värre teman; horror. Men detta var som tur var ett korttema, tre nätter. Men de nätterna var tuffa.

Igår kväll var det genrep inför konserten på söndag. De två solisterna och en rågad handfull av Göteborgs Symfoniker var med, som planerat. De hade just kommit hem från en turné, och alla lyckades inte möta upp. Harpisten och violinisten hade bara en eller två insatser. Det var intressant att se hur de snabbt tog upp sin stickning/spännande bok, så fort händerna sjunkit från harpans strängar och fiolens stråke.

Idag ska jag göra något som jag tycker är kul. Jag ska sjunga i en liten grupp på gudstjänsten i Härlanda kyrka. Igår hann vi bara öva lite grann, så nu på morgonen ska vi träna ihop oss mer. Vi ska vara lite avslappnat höstligt klädda, sa körledaren. Jag ska se vad jag kan hitta i denna kategori...

Inga kommentarer: