onsdag 26 november 2008

Litterära marker

Här börjar min färd på morgnarna. Detta är den värsta konkurrentens kontor. Ser inte alltför konkurrenskraftigt ut, men faktum är att de har lägre priser. Ett sätt att spara in är att ha ett sånt här kyffe som lokal.

Nu glider vi in på litterära marker, om man får lov att vara lite långsökt. Detta är Bjurslätt på Hisingen, där Viktor Rydberg var en del på somrarna när han var anställd som journalist på Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning under S A Hedlunds befäl. Rydberg och Hedlund blev vänner, men framför allt var det Hedlunds fru som ömmade för Rydberg, och bjöd in honom att följa med till deras sommarstuga i Bjurslätt. Under vinterhalvåret bodde de på "fastlandet", men varje sommar satte de sig i sin roddbåt och tog sig över till "ön".






Nu kommer min snabbväg bakom konditoriet. Konditoribiträdet tipsade mig.


Här står de som ystra ungdjur i sin hage och väntar på att släppas ut på resa, till Jokkmokk kanske, eller neråt Europa...


4 kommentarer:

Anonym sa...

Svårmodskrisen i Viktor Rydbergs liv 1865-68 hade flera orsaker, varav en upplevdes på kärlekslivets område.1862 flyttade V.R. till Hedlunds och kom i mera ordnade förhållanden . Han förälskade sig i fru Hedlund och hans känslor för henne försköts från beundran och vänskap till kärlek. Stina Hedlunds pianospel ägde en demonisk makt över Rydberg och i musiken upplevde han en erotisk kontakt med Stina H. , även då den rökande och tidningsläsande mannen var närvarande.(se4 vidare :Sverker Ek :Möten med Runeberg, Rydberg och Fröding, 1949)
Detta var en kommentar till "Litterära marker"

Anonym sa...

Blev lätt nostalgisk då jag såg dina bilder från Göteborg. Och fick lära mig något nytt om Rydberg och Hedlund(s Park) som jag inte visste innan.
Och det gamla fina huset i Grimbo, med det höga berget i ryggen! Minns hur det såg ut innan den nya Tuveleden byggdes. Lite förfallet - men det låg liksom finare då, inte så nära en starkt trafikerad led.

rosenkugel sa...

Tack Anonym, för denna ypperliga lite mer inträngande information om Rydberg och Hedlunds. Men märkligt att den rökande, tidningsläsande mannen inte märkte något, men han kanske inte brydde sig.

Laila: Roligt att höra några ord från någon som vet hur det såg ut förr - själv har jag ju inte satt min fot här tidigare.

rosenkugel sa...

Laila, nu har jag också fått lära mig nåt nytt. Googlade och fann S A Hedlunds park.