onsdag 5 november 2008

Barstolar


Porslinsfabriken här i Kvillestaden revs för ett bra tag sen. Nu skjuter detta hus upp med fart. För någon vecka sen var det bara tre våningar. Huset ska bli mycket högt och ska svälja mycket nytt folk. Det blir inflyttning hösten -09.

Man märker redan att området förbereder sig för detta; nu finns det äntligen optimism att starta restauranger/affärer. Tidigare gick den ena affären efter den andra i konkurs.


Den enda torgmadamen är troget på plats fredag/lördag, i ur och skur. Hon säljer ägg, frukt & grönt och mycket fina blommor - allt till ett förvånansvärt lågt pris.

Så länge jag har bott här har det aldrig varit någon livlig torghandel. Före denna dam fanns det bara en förskrämd fiskbil nån gång emellanåt. Jag anar att torghandeln kommer att blossa upp, så snart det nya folket har flyttat in. Det ska bli kul.

Titta så fina blommor torgmadamen säljer! Och nu börjar mina läckra, nyinköpta barstolar skymta fram. Den ena är av al (svagt rödaktig) och den andra av ask (svagt gulaktig). De har jag köpt på Halloweenrea (25% avdrag) i en hantverksbutik nära torget. Där säljs även smycken och saker av tyg. För ett tag sen köpte jag ett gulligt vinförkläde.

Så här söta kökskarameller kan man också inhandla där. Den lilla är till små påsar och den stora till större. Praktiskt, man behöver inte längre gräva i understa lådan längre - det är ju där de allra flesta förvarar sina plastpåsar.

Nu väntar bara barstolarna på ett barbord. Förr eller senare kommer det från Kretsloppsparkens återbruk. Då blir det Barstolarnas party. Egentligen hade jag velat ha fyra stolar, men nöjer mig med två till att börja med. Det blir mysbelysning, rödvin och intellektuella samtal på hög nivå.


Jag är glad att den förtäckta alkoholförsäljningen, som har florerat här runt knutarna, verkar ha försvunnit, eller rättare sagt blivit bortmotad av polisen. Det fanns ställen alldeles intill mitt hus, som hette Syverkstaden, Fiskeklubben och annat, där det tidvis var alkoholförsäljning dygnet runt. Det var ett skrålande och många på ostadiga ben...

Inga kommentarer: