onsdag 27 augusti 2008

Rödluvan


Slank in på KaDeWe (Kaufhaus des Westens). Det är alltid kul, i alla fall några våningsplan. På flaskavdelningen började jag leta efter Rotkäppchen (den godaste alkoholdryck som finns, tycker jag, så fräsch och trevlig smak - en bra kvarleva från DDR-tiden). Det var inte så lätt att hitta i flaskdjungeln, så jag tog hjälp av en trevlig expedit. När jag skulle betala:

Haben Sie eine Kundenkarte? (Kundenkarte på KaDeWe!?)
Nein, das habe ich nicht.

När jag hade betalat det svindyra priset 5 Euro (i vanliga affärer kostade den 3, upptäckte jag senare), sa expediten gulligt:

Viel Spass!













Här på Wittenbergplatz kan man passa på att ta sig en snabb currywurst, medan man väntar på att det ska regna av sig.


När jag kom hem efter min "Stadtbummel" såg jag att min "Frau Halbpension" hade ställt in en Rotkäppchen-kompis i kylskåpet.


Oj, nu trillade visst Rotkäppchen!

4 kommentarer:

Keri sa...

Ah, du köpte "Rotkäppchen, trocken". Den smakar bäst! :-)

rosenkugel sa...

Vet du vad, jag måste visa upp min okunskap - vad finns det mer?

Keri sa...

Här finns hela sortimentet. Skål! ;-)

rosenkugel sa...

Oj, du öppnar nya dörrar... Skål!