fredag 15 augusti 2008

Capri





Hoppsan! Jag missade en styckeindelning och körde enormt/enorma för tätt, det blir lite fult... men jag hittade en del småskavanker, när jag korrekturläste i all hast.

Texten skulle vara på minst 5000 tecken och mest 10000 - det blev ca 8000. Rubriken blev Längtan till Capri, men jag hade hellre velat ha Från (ordet för framsidan av vristen, men kan inte komma på vad det heter) till klacken.

Här kommer lite mer:

Efter en vecka på Ischia tog vi båten till Capri. Det var ett bländande solsken när vi steg iland. Åh! Äntligen var jag på Capri. Jättevackert var det. Först tog vi oss till det intressanta jetset-torget för en cappuccino, och promenerade sen i turistträngseln bland jättelika änglatrumpeter, som träden dignade av, och en underbar blomsterprakt… och doft. Dags för busstur upp till Axel Munthes San Michele, villan som han hade uppfört och samlat en mängd antikviteter i… det var en blandning utan dess like. Och en utsikt så man fick svindel.

Boken om San Michele, som han skrev, lånade jag när jag kom hem, och kastade mig över den med stor nyfikenhet. Den hade ju varit en bestseller, men jag undrar varför. Munthe var säkerligen en skicklig läkare, men mindre bra på att författa… boken är trögläst, med ett antal longörer om alla hans hundar, men kul att ha läst den ändå.



Inga kommentarer: