måndag 25 augusti 2008

Bur















Bayerischer Viertel ligger i Schöneberg. Där är gatorna benämnda efter bayerska platser. Här bodde tidigare många judar. Under nazitiden hittade man på olika regler, t ex plötsligt fick judar inte ha husdjur längre. En man klarade inte av att skiljas från sitt djur. Hans fru fick en lapp i brevlådan, där det stod att hon skulle betala tre riksmark för att få hämta ut urnan.

På några ställen på trottoarerna finns skyltar uppsatta, med en bild på ena sidan, och en text på den andra.














Här finns det också minnesgatstenar, de finns lite här och var i Berlin.

3 kommentarer:

Keri sa...

De där minnesgatstenarna heter "Stolpersteine". Mer än 13.000 sådana kan man hitta under tiden i hela Tyskland och i andra länder - kolla här och här.

En av mina vänninor har nyss köpt en sådan sten som ska sättas in i trottoaren någonstans i byn där hon växte upp...

Inre exil sa...

Välkommen hem!
Är det hos Keri du varit och hälsat på? Så roligt i så fall. Hon och jag har fin kontakt. Hej Keri!
Fascinerande med dessa minnesstenar.
När jag var i Berlin 2006 bodde jag på Literarisches Q. vid Wannsee, det var en märklig känsla att sova så nära villan där "den slutliga lösningen" beslutades.
Berlin, denna ljuvliga stad med så många mörka minnen.
Varmast, Thomas

rosenkugel sa...

Hej Keri, tack för extra information!

Hej Thomas, jo jag träffade Keri i Berlin. Ena gången var vi på de "hackiska gårdarna" och i ett judiskt kvarter, den andra på kafé Einstein på Kurfürstestrasse, mitt favoritkafé, det är en jättelik villa med en sån fin äppelträdgård. Är man där vid rätt tillfälle på året så snöar det äppelblom!