torsdag 28 augusti 2008

Gränsöverskridande
















In Berlin, sagt er
muss man fein, sagt er
und geschickt, sagt er
immer sein.


Detta gällde kanske förr, i någon tid, men nu är klädseln varierad.

Här är början på Kastanienallee i Prenzlauer Berg, som jag passerade nästan varje dag, strax före niosnåret. Det var första gången jag såg denne man vaken, annars låg han och hans polare och snusade på gatan (trottoaren). Påfallande många i Berlin har dreadlocks, det hade också dottern i huset där jag bodde.














Nu svänger vi in på Oderberger Strasse, som har en radda trevliga restauranger (med stora, inbjudande uteplatser) på motsatta sidan. Gatan är inte direkt lång, och slutar tvärt när den stöter på Bernauer Strasse. Här stötte man förr rakt in i muren, men nu kan man ju glida fram och tillbaka som man vill - känns lite hisnande. I alla fall så gled jag rakt över Bernauer Strasse, och in i en plantskola där jag blev förtjust i denna söta lampskärm.

Inga kommentarer: