fredag 15 augusti 2008

Ciliegio







Idag ska mitt resereportage skrivas färdigt och skickas in.

Det första som tog emot oss var ett knallrosa bougainvilleaträd som gjorde oss helt mållösa, ja vi fick nästan ont i ögonen av denna färgprakt som plötsligt gled upp i vårt blickfång.

Här kommer en snutt till:

Men det var bara början. Vi steg ut på den enorma terrassen. Åh, vilken makalös utsikt! Och så högt vi var! Även om fotot vi hade sett varit oerhört tilltalande, så var verkligheten ett strå vassare.

Villa Nunzia består av flera lägenheter, de flesta med egen terrass. Alla lägenheter hade namn på trädet som växte precis utanför; Limone, Fico, Ulivo… Vi fick bo i Ciliegio (körsbärsträdet). Jag frågade var trädet var, och vår värd pekade på terrassgolvet. Bara stumpen av en stam, det hade alltså inte tyckt så bra om platsen… men det gjorde vi.




Jag tar också med läsarna till ett härligt strandliv på den svarta (vulkanisk lava) Marontistranden... båttur runt Ischia, "islandhopping" till Capri, maffig insegling till det vackra Amalfi en stilla kväll... servitören Alfonso och hans stenade polare, vandring upp till Ravello...

Efter två veckor i Neapelbukten och på Amalfikusten är det dags att följa mina kompisar till flygplatsen i Neapel. Själv sätter jag mig på ett tåg till Cisternino, Apulien. Tåget är nästan tomt, och går igenom ett gudsförgätet land, Basilicata. Vart är jag på väg...

8 kommentarer:

Anonym sa...

Du har hittat ett av Italiens vackraste och mest spännande områden: Neapelbukten och Amalfikusten.
Ischia är mycket vackert och, som du noterat, mycket billigare än Capri, även om ingen ö i Medelhavet kan mäta sig med Capri i skönhet. Procida är också en liten pärla, och den ön är fortfarande minst turistpräglad.
Basilicata och Apulien återstår att upptäcka för min del.
Lycka till med reportaget!

rosenkugel sa...

Ja, Capri var verkligen jättefint. Det var kul att sitta på jetsettorget och gå bland de enorma änglatrumpeterna. Vi tog båten därifrån vid femsnåret. Då ger sig alla iväg, som inte har råd att övernatta (jag hörde en guide berätta utanför ett hotell: Här kostar det åtta tusen för en övernattning.)
Rart att önska lycka till, tack!

Anonym sa...

Ja, det är så det är med Capri. När endagsturisterna ger sig iväg, så får vi andra ha ön för oss själva. :-)
Jetset-torget i all ära, men vandringarna längs stigarna utanför Capri stad, Anacapri, bestigningen av (och vyerna från)Monte Solaro, m.m,m.m - där finns det verkligt fantastiska med ön!
Och det finns faktiskt övernattning till ett hyfsat pris också, t ex i Anacapri. (Sist bodde jag på lilla Bussola di Hermes, lite svårt att hitta, men helt underbart ställe:
http://www.bussolahermes.com/

rosenkugel sa...

Tack för övernattningstipset, till ett annat år...
Har du kanske fixat dina länkar till de italienska platserna... :-)

Anonym sa...

Nej, för det är inga länkar. Jag har själv upptäckt att de är klickbara och därför kan uppfattas som just länkar, men min avsikt var bara att göra en del listor, bl a för sevärda platser i Italien. Det mesta som jag skrivit om Italien på min blogg handlar hittills om Florens och Venedig (och Ischia, faktiskt) och när jag får tid ska jag försöka sammanföra en del ämnen i klickbara ämnesområden så att man lättare kan hitta dem.

Anonym sa...

Kom på att jag förutom om Florens även skrivit något litet om Siena och Montalcino också. Se under oktober 2007.

rosenkugel sa...

Tittade som hastigast in i "Siena", ska titta mer på Italien hos dig vid tillfälle. Jag minns det vackra torget som var som en stor snäcka, lyckades komma dit dagen efter Palion, det låg fortfarande halm och hästspillning kvar.

Anonym sa...

Om man inte vill bestiga Monte Solaro (på Capri), finns där en linbana (Sessellift ) - färden ner ingår i priset, om man tycker vägen är lite knagglig. Så gjorde Rosenkugels far, medan modern hade en underbar nerstigning i denna fagra vår.
I.N.