söndag 8 mars 2009

Hängbukssvin

Hängbukssvin och häxa, fick vi bl a vara. När man är hängbukssvin ställer man sig bakom en stol, tar tag i ryggstödet, lutar sig framåt, och släpper ut hela kaggen så att man blir spolformad som en barbafigur. Att bli häxa var lättare än man kunde tro; man bara rynkar näsan, spänner munnen och skrattar lite lätt infernaliskt. Nu fick även körledaren vara med, och det var kul att få se honom i en annan roll, som omväxling.

Tänd/släckt glödlampa – en rätt rolig övning. Vi gick runt i salen och var släckta. Plötsligt ropade hon: tänd! 40 watt, 60 watt, släck! Tänd!
Hon berättade efteråt att hon brukade roa sig med att titta på folk i Stockholm; i tunnelbanan, på busshållplatser… När man går i en folkhop kan det vara bra att vara släckt (lite avstängd) för annars blir det för mycket intryck hela tiden, och en vanlig människa kan inte ständigt vara tänd (öppen), man får växla lite. Hon tycker det är kul att se sig om; där var det släckt, halvöppet, släckt, släckt… och där var det tänt! (då har hon en sekund plötsligt mött en vaken blick).

På vår kördag gästades vi av en sångpedagog med utomordentlig skådespelartalang. Och hon kunde också en slags böljande älvdans. Den dansade hon - samtidigt som hon hade ett illmarigt häxleende - när vi sjöng Haydn a capella. Det var feed back för oss.

-Er ledstjärna ska hädanefter vara hula hula, fick vi veta. Om man vrider höfterna i cirkel medan man sjunger Haydn, får man en lägre tyngdpunkt och kan utnyttja sina röstresurser bättre (men man gör det bara när man övar). Hon präntade också i oss att det ska se naturligt ut när man sjunger/uppträder. När man tar höga toner ska man göra som Birgit Nilsson: en bråkdel av ett ögonblick innan den höga tonen ska komma böjer man lätt på ena benet (för att sänka tyngdpunkten), så kommer tonen ut lekande lätt utan att det ser ansträngt ut. När nästa höga ton ska komma, böjer man på det andra.

En ärta stoppar man in mellan tänderna längst in, när man sjunger enkla visor. Bigarrån har man användning av till mycket och plommonet stoppar man in när det är en extra insats.

Det var en rolig dag och jag kommer ihåg så gott som allt hon lärde ut, även om hon sa att man bara skulle komma ta till sig det som var viktigt för just en själv. Att så mycket fastnade berodde på hennes skickliga och roliga skådespelande, det fanns inte en död punkt.

5 kommentarer:

Keri sa...

Wow! Det låter intressant. Och roligt.

När ska ni uppträder med Haydn?

rosenkugel sa...

Det är Skapelsen 26 april, en söndag 18.00 i Härlanda kyrka.

Förresten tack för att jag fick representera Sverige :)

Keri sa...

Ja, vars! :-)

Ah, vad synd. Jag reser tillbaka den 19 april den gången... Hade ju gärna varit med när ni skapar Skapelsen!

Anonym sa...

Man kan tydligen ha riktigt roligt i körsången! Idel obekanta tips, åtminstone för min del. (Jag antar att de funkade...)
Imponerande satsning med Haydn!

rosenkugel sa...

Frukterna är en bra bild, det gäller bara att snabbt tänka bort dem, annars distraherar tanken på t ex bigarrån. Hängbukssvinet är användbart även i andra sammanhang; t ex om man är spänd inför en föreläsning. Om man gör det tre gånger blir andningen lugn.

Die Schöpfung känns extra kul att göra i slutet av april, när naturen vaknar... på allvar!