torsdag 19 mars 2009

TUR-mässan

Allra först kom jag bara ett stenkast bort - till Repslagarmuseet i Älvängen. Nedan kan man se två fendrar, den ena av syntet och den andra av bananblad. Den första hängs mest upp i gilletugor, medan den andra används på riktigt. Tre och en halv timme tar båda att tillverka och de har samma pris, 400 kr. Syntetfendern ruttnar inte i vatten - därför köps den av båtägare.

Nu har vi kommit en aning längre bort. Hästarna skvallrar om vart. Och kanske också dessa kurbitsmålade högklackade träskor...

Här framförs ett stycke ur Trollflöjten, hela kan man avnjuta i Dalhalla framöver.

I detta inlägg verkar jag inte komma utanför Sveriges gränser... nu är det Småland med Glasriket som är på tapeten. Här tillverkas ett hjärta, som synes. Jag är (som jag tidigare nämnt) oerhört svag för glasblåsning... (och ljustillverkning).

En lugn bertil och ett glasblåsningsrör... som didgeridoo?

Hjärtat "grillas" i ugnen.

Svart, svart var mässklädseln. Jag stack ut med min gråbeiga ensemble!

I nästa inlägg går turen aningen längre bort - till Tyskland.

Inga kommentarer: