lördag 21 mars 2009

Reseberättelser

Dag tre på TUR-mässan var det egentligen för fint väder för att vara inomhus. Men reseberättelserna drog. Idag var det tio, och imorgon är det samma, plus några till. Jag valde ut Kuba, Latinamerika och Sydafrika. Latinamerika (som ju naturligtvis också innefattade Kuba) presenterades på det mest intressanta sättet. Efteråt, när folk reste sig, kom positiva kommentarer från grannarna, t ex: Han såg så ung ut så man blev förvånad över hur kunnig och skicklig han var som föreläsare. Inget tjafs och trams, avslutade mannen och log.

Det var Tigran Feiler (nederst på bilden) från Läs & Res (som firar 30 år i år), som tog oss med hela vägen från Tijuana i norr till Eldslandet i söder.

Här är det Jungfun av Guadalupes dag, den 11 december. Hon är en symbol för Mexiko, och till Mexico City kommer varje år 4 miljoner pilgrimer och firar henne. Många bär hennes porträtt på ryggen.

Sao Paulo i Brasilien. En favela s a s vägg i vägg med en mycket välmående stadsdel med tennisbanor, och jacuzzis på balkongerna.

Denna skylt är från Sydafrika. Varning för flodhästar!

De har känslig hud och ligger därför i vattnet om dagarna. På natten går de upp och äter. De kan bli mycket ilskna, och faktiskt ge sig på att döda. Men blir man dödad av en flodhäst, så kan man "trösta" sig med att man i alla fall inte blir uppäten, eftersom flodhästen är gräsätare.

PS Detta var mitt smeknamn som barn. Alltså Nilpferd (flodhäst på tyska). Det berodde inte på att jag var tjock - jag var smal som en pinne - utan det är ju likt Nilla i början, något som jag fortfarande kallas, men bara av en handfull numera.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Flodhästar är fascinerande djur. Och farliga, som du påpekar. Jag har hört att det är det djur som dödar flest människor i Afrika. Vanligtvis i samband med att man tvättar eller fiskar i floderna. Själv har jag faktiskt sett flodhästar in real life, just i Sydafrika. Dock på behörigt avstånd.

rosenkugel sa...

De har sett så roliga och godmodiga ut på bild (och jättegulliga som tecknade), så detta var en stor överraskning för mig. Och nu fick jag även reda på varför man så ofta ser dem liggande i vatten.