söndag 22 februari 2009

Fotomässan


Nygräddad kladdkaka? Nej, tyvärr inte. Det är en bit isländskt landskap sett från ovan. Men det är oerhört likt. Skorpan ser mycket "naturtrogen" ut, det vattnas i munnen. Och ja, det finns vispgrädde till.

Det är Hans Strand som är fotograf. Han har hyrt ett litet flygplan i sextio timmar sammanlagt, och cirklat över Island. Horisonten syns aldrig, vilket gör att bilderna alltså kan se ut som något helt annat än ett landskap. Fantasin drar igång… prova själv: här kan man se många av hans häpnadsväckande foton från Island.

Jag läste att han alltid är jättenoga med hur han sätter fyra hörn. Lite snopet på nåt sätt, att höra något som åtminstone jag tycker är rätt basalt. Från en så känd fotograf. Men det är i alla fall lite knepigt från ett fordon, men förmodligen lättare från ett flygplan än från spårvagn, buss eller tåg. Det är ibland svårt att hinna.


Jag hade riktat in mig på endast två fotografer. Den andra är Tim Flach från Storbritannien. Här kan man se ett bildspel med hans fantastiskt fint fotograferade hästar. (Klicka på Equus, sen slideshow)


Här är jag snart tillbaka - i mars handlar det om resor.

Inga kommentarer: