lördag 21 februari 2009

Det gamla lagerhuset

Förlagshuset ligger helt ensamt och utkastat i en tomhet intill Esperantoplatsen. Men jag vet att det är mycket aktivitet i denna f d lagerlokal; många små bokförlag och även småtidningar huserar där. Jag var inne hos Tre Böcker och hälsade på en gång och frågade om de behövde korrekturläsare. I förlagets bås trängdes tre gulliga hundar. Nej, de korrekturläser själva. Det verkar inte finnas pengar att betala någon för detta. Det närmaste jag kom var ett erbjudande om tusen kronor för en bok på några hundra sidor (Warne förlag). Jag nappade inte.

Vad är det för storstilad dam man ser där borta? Det ser så käckt ut, men det är bara namnet på en nederländsk varvskoncern som köpte Cityvarvet 2000.

Esperantoplatsen - transportvägen från änden av Kungsgatan till Järntorget. Här var jag i veckan på konversationskväll, på Språkkafét alltså. Det kostar inget, men man måste fika för minst 38 kronor. Det stod en tysk flagga på mitt bord. Grannbordet pryddes av en gulröd. Thomas från München var koordinator och satt i mitten av bordets långsida, för att vara en centralfigur. Men efterhand höjs ljudnivån av alla besökare som strömmar till, och man kan bara tala med sina närmaste grannar. Hur som helst var det jättekul - jag ska gå dit fler gånger. Egentligen var detta en uppvärmning för mig inför italienskan dagen därpå. Men jag vill allt fräscha upp den lite på egen hand innan jag gör slag i saken.

Inga kommentarer: