söndag 8 februari 2009

Den svarta skepnaden

Vaknade upp efter en långdragen mardröm. Skönt att det inte var min verklighet. Men man blir ju alldeles utpumpad när man har en sådan dröm, man uppfattar ju att det är på riktigt.

För mycket länge sen hade jag en dröm sju nätter i rad. Det var exakt samma dröm. Jag drömde att jag låg i min säng.

Plötsligt häver sig en svart gestalt upp framför mig, vid fotändan, eller kanske ännu närmare. Jag blir skräckslagen, mest för att det är i min egen säng, där jag ju befinner mig på riktigt. Mitt i skräcken har jag ett förvånansvärt mod, framsprunget ur att jag till varje pris måste få se vem denna hotfulla gestalt är. Jag häver mig hastigt upp för att överrumpla, för att få se ansiktet. Men när jag är uppe i sittande ställning, alltså har kommit så nära att jag skulle ha kunnat se… då lägger gestalten höger hand över sitt ansikte, vrider huvudet åt sidan, och är försvunnen.

När jag hade drömt detta två-tre nätter i följd, anade jag vad som skulle komma om natten… Jag försökte hålla mig vaken på olika sätt, för att slippa detta ruggiga. Men naturligtvis somnade jag till slut, och gestalten dök upp. Men, som sagt, efter sju nätter slapp jag detta mycket otäcka intrång.

Denna text om "den svarta skepnaden" är egentligen en kommentar hos Laila, där hon berättade om en återkommande dröm, fast hennes var av en annan typ.

Inga kommentarer: