söndag 28 december 2008

Nyårsdopp?

Blir det nåt nyårsdopp i år (eller jag menar nästa år) ? Min kusin och jag har i alla fall nästan bestämt att vi ska till "Kallis" och hänga på låset klockan elva. Men det kommer att bli smockfullt, i så fall.

Detta har varit en mer eller mindre regelbunden tradition för mig. Lite spännande är det att "bastuhet" gå ner för alla trappsteg, ta ett djupt andetag och sen slänga sig i. Och så kvickt upp igen. Andra doppet är man i lite längre, men bäst att inte ta för många simtag, det kan kännas kraftigt i hjärtat då, och man får kvicka sig upp.

En gång gick det inte ens att fundera över om man skulle ta simtag - då klev man ner i en uppsågad vak. Jättekallt, eftersom saltvatten fryser "senare" än sötvatten, allså först vid lägre temperatur än noll.

Ja, det är möjligt att det blir ett (eller flera) nyårsdopp - om man kommer in vill säga...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du är modig du! Har aldrig varit där, (även om det är väldigt vackert) och ingen kan få ner mig i en vak frivilligt!! Brrr!
Jag badar gärna, och det FÅR vara lite kallt, men det kallaste jag har badat i var 8 grader, i en fjällsjö... Men det var ett misstag för det var så varmt på land att jag inte tänkte på att fjällsjöar är en sort för sig...

rosenkugel sa...

Kallis (kallbadhuset) är värt ett besök, och denna säsong verkar inte behövas någon uppsågning av vak. Förresten så har folk från Australien varit med mig vid nyår - de tyckte det var "lovely", trots att de är vana vid att det är någorlunda varmt för jämnan. Så på det bara! Vi ses kanske på nyårsdagen 11.00 då! Då slås portarna upp, och då måsta man vara kvick, om man vill ha havsutsikt i bastun.