onsdag 17 december 2008

Julmarknad








En massa intressant tingeltangel fanns det gott om. Och därför var jag som fisken i vattnet. Apropå fisk, så befinner vi oss nu på Fischmarkt, ett stenkast från Mutter Flint. Denna marknadsdel är ganska liten, så efter att ha inhandlat två julgransprydnader drar jag mig mot Pferdemarkt, där det är lite mer tjo och tjim.


Tomteträffar fanns det lite här och där.

Eierpunsch såg smaskigt ut, men jag höll mig ändå till Glühwein, som man fick i en gullig mugg med vintermotiv. Man betalade både för mugg och dryck. Lämnade man sen tillbaka muggen fick man tillbaka panten. Jag ville gärna behålla en mugg, men när jag druckit ur bad jag om en med lite klatschigare motiv än denna. Det fanns tre olika.



Nu tänker dessa lätt förfriskade Stadeherrar inta scenen...

7 kommentarer:

Keri sa...

Detta med pantade julmarknadsmuggar känner jag igen. En gång om året köper jag Glühwein - och behåller muggen! Jag har redan en liten samling. ;-)

rosenkugel sa...

Och jag har nu min första i samlingen...

I Stade var de tre man kunde välja bland mörkblå, är det olika färg olika år, och ändras alltså motiven hela tiden?

Keri sa...

Hm, det vet jag faktiskt inte. De som jag köpte är från olika julmarknader. De har förstås olika motiver - och lite text, så att jag kan minnas varifrån de kommer.

Anonym sa...

BOR du i Tyskland? Eller är du bara där väldigt ofta???
Ibland har du ju bilder från Sverige också, men väldigt ofta (för det mesta?) är de från Tyskland...

Du får ursäkta, men jag har ju inte hängt med i din blogg fån allra första starten... :-)

rosenkugel sa...

Jag bor i Götet, men jag har gjort två resor till Tyskland det senaste halvåret; Berlin i augusti och nyss till Stade (nära Hamburg). På dessa resor har jag tagit ganska många foton...

Anonym sa...

Aha, jag förstår! God Jul på dig! :-)

rosenkugel sa...

God Jul själv, skäm bort de trevliga katterna under julen!