måndag 8 december 2008

Medeltida


Här har det uppenbarligen blivit nån störning i kameran, hoppas det är första och sista gången det händer.

Keramik är roligt, tycker jag. Sysslade en del med det själv på extra teckningstimmar på gymnasiet. Men det var svårt att dreja, det kräver övning.

Dessa krus blev jag direkt förtjust i, när jag klev in på Kvinnfolki i Visby härom sommaren. Färgen var så tjusigt medeltida, och jag fick dessutom reda på att det var medeltida krusning nedtill. Det ser härligt kokett ut.

I en av Kronhusbodarna här i Göteborg huserar Mia Bäck, som är keramiker. Jag kom i samspråk med henne om mina krus. Hon tyckte de lät intressanta, och tog fram sin arbetsprovspärm. Hon hade några liknande på bild (även kannor, väldigt snygga!) - samma krusning i foten men inte så mycket "mage". Jag hörde mig för om hon kunde göra en till till mig, med ljusturkos lasyr. Det kunde hon absolut, men jag har ännu inte känt att jag vill betala priset. Men det lustiga är att när man inverterar vinrött blir det ljusturkost, så jag får i alla fall se hur det hade kunnat ta sig ut.

Inga kommentarer: