torsdag 24 september 2009

Kanshoji - La Coquille, Dordogne


Visst ser det fridfullt ut - munkar och nunnor i gåsmarsch ute i det gröna. Detta är Kleine Promenade, som det kallas, oavsett i vilket land man än befinner sig (så vitt jag har förstått det). Följet har just rest sig från morgonsittningen och promenerar nu en stund; snart är de på väg till frukosten som består av genmai - närande soppa på ris och grönsaker, tillbehören är soja och gomasio, något som är jättegott; sesamfrön som bryns lätt i stekpanna utan fett, därefter mortlas de och lite salt tillsätts.

Hit kom jag via Domont (norr om Paris), där jag först träffade min väninna Marie-Do. Hon skulle just ge sig av på en liten resa, och det var uppgjort att jag skulle sköta hus, hund och katt några dagar. Det ingick även bil. Och svart zenkimono kunde jag låna.

Det var mysigt att ge sig ut på promenad med Funky, fårhunden (som tyvärr inte finns mer), man känner sig nästan som en inhemsk när man går med hund. De vanligaste hundglosorna hade jag lärt mig (tjej/kille m m), så det gick att ha åtminstone ett litet samtal med hundägare som man stötte på. Det var på sensommaren, och vi gick ofta förbi ett enormt björnbärssnår, där det fanns mycket bär att plocka. När Funky, som visserligen satt och väntade pliktskyldigt, började gny, slet jag mig loss och slöt upp vid hans sida.

Katten, som hette Mina, var jättegullig första natten, och la sig över min hals - precis som om hon vore en halsduk - när jag skulle sova. Jättemysigt... men på morgonen kände jag att det var något mycket smått som hoppade runt på kudden... När jag träffade Marie-Do igen, efter att vi hade varit borta på varsitt håll, berättade hon att Mina sov ute vissa nätter, i något buskage eller liknande.










Ut på promenad... undrar om det finns några trevliga tikar ute idag...

2 kommentarer:

Ugglan sa...

Vacker trädgård. Verkar rogivande med porlande vatten...?

rosenkugel sa...

Ja, det är ett behagligt ljud. Det finns guldfiskar i vattnet om du tittar noga.