lördag 26 september 2009

Från böcker till fågelmjölk


Rum för poesi - Bernardo Atxaga, baskisk författare med lustigt minspel. Hans dikter lästes upp på spanska och svenska, och en enda på baskiska - det lät mycket intressant.


Mindfulness har ju varit i ropet länge, varför inte lyssna lite. Jag förväntade mig visserligen inget nytt under solen, men satt i alla fall kvar hela kvarten.

I ropet.



Piero Moreno (Per Morberg) - kaxig, skådespelande matlagare. Koketterar här med att han helst har blicken nedslagen, eftersom han är så blyg... Nåväl, nästa bok kommer att handla om jakt (eftersom det är det roligaste).




Se, där kommer Plura, som också har knåpat ihop en kokbok, med fina recept från bl a mamma Margit. Han hade ett avspänt, anspråkslöst sätt - det var trevligt att lyssna på honom. (Skojigt med alla smycken.)

Ledig stil - uppknäppt lite här och var.

En röst som var mer än bekant nådde mitt öra... Ja, där var han igen och talade om alla möjliga språkfenomen, och förklarade dem utförligt. Men min fråga angående egenavvikelse har han ännu inte velat ta upp i sitt radioprogram Språket. Kanske av helt naturliga orsaker...

På kvällen fick jag möjlihet att komma med på lite mingel hos poeten Lina Ekdahl. Jättetrevligt, och vi blev bjudna på värmande rödbetssoppa. Linas översättare till ukrainska - Lev i Lviv - hade med sig ukrainsk konjak - och... fågelmjölk! Det var en rolig överraskning, detta hade jag hört talas om och varit nyfiken på. Förra sommaren när jag skulle åka till Berlin, bad min polska väninna mig att köpa hem fågelmjölk åt henne, ifall jag hittade det. Det gjorde jag inte. Fågelmjölk finns tydligen i första hand i Polen och Ukraina, och är ett godis som är som hårt skum, igår var det i chokladöverdrag. Väldigt gott!

Tunn men säkert naggande god - detta var mitt enda inköp denna dag 2. En liten förberedelse till den ständigt uppskjutna pilgrimsfärden...

Inga kommentarer: