torsdag 15 maj 2008

Kreta














ons 30 april

Buss till Heraklion och Knossos. Lärde mig lite av guideturen, men ska läsa mer själv. Liljeprinsen gillade jag. In i tronrummet, där man förr i tiden gick in och biktade sig, kom jag inte. Kön var alldeles för lång, men jag visar en bild på hur väggarna ser ut. I Rhetymnon på hemvägen. Det är en förtjusande stad, också med en fin hamn. Där var läderväskorna mycket billigare, men vi hade för kort tid på oss att shoppa.



ti 29 april

Vi åkte taxi till Chania för 25 euro (vi var fyra). Det var fint i hamnen, men läderväskorna var dyra. När vi blev hungriga valde vi ut ett mysigt ställe hos en tunisier - fylld tomat, paprika och zucchini, och moussaka. På hemvägen blev det buss till Kalives, sen promenerade vi en ny väg, men kom lite fel. En engelsk dam, som hade ett biluthyrningsföretag, körde oss nästan ända hem. Vilken tur!



må 28 april

Busstur i sydvästlig riktning till Agia Irini-ravinen. Vilket landskap! En massa getter. Vindkraftverk. Först gick vi längs en bred, härligt porlande bäck. Mycket upp och ner. När vattnet försvann saknade jag det fina porlande ljudet ett tag... Det fanns växter som jag aldrig sett, bl a mörklila lårhöga jättekallor, de såg lite farliga ut. En hel del eukalyptusträd. Ett träd hade "böjt och lagt ner" en av sina grenar, som hade blivit helt torr och tappat barken, den blev en inbjudande smörgåsbänk med slät fin yta, påpassligt placerad i det strålande solskenet. När vi kom ut ur ravinen åkte vi buss till Sougia vid Libyska havet. Grusstrand, jag gick i med fötterna, varmt. Vacker mörkturkos färg.

Inga kommentarer: